Odpowiedzi
- Szczegóły
- Kategoria: Odpowiedzi
W związku z opublikowaniem w dniu 2 kwietnia 2025 r. na stronie portalu swidnica.24.pl artykułu pt. "Na okna i drzwi dla posła Zyski MZN znalazł 20 tysięcy zł. Mieszkanka z socjalu musi radzić sobie sama" (https://swidnica24.pl/2025/04/na-okna-i-drzwi-dla-posla-zyski-mzn-znalazl-20-tysiecy-zl-mieszkanka-z-socjalu-musi-radzic-sobie-sama/), w którym redakcja swidnica.24.pl nie przedstawia wszystkich okoliczności związanych z w/w sprawą, Miejski Zarząd Nieruchomości poniżej przedstawia cały tekst odpowiedzi udzielonej redakcji przed dniem publikacji przedmiotowego artykułu. Lektura poniższego tekstu umożliwi obiektywną ocenę opisywanej sytuacji. Miejsca wykropkowane w tekście mają na celu uniemożliwienie identyfikacji lokalu, którego dotyczy artykuł.
"Najemca lokalu użytkowego przy ul. Trybunalskiej 2 w Świdnicy składał wniosek w sprawie wymiany przez MZN witryny w ww. lokalu w 2021 r. Jednak z uwagi na ograniczone środki, jakimi dysponowała jednostka, zakres zaplanowanych robót budowlanych i nieujęcie w planie finansowym środków na wymianę przedmiotowych witryn, administrator lokalu udzielił najemcy odpowiedzi odmownej (pismo nr NT.7021.2.166.2021 z dnia 21.10.2021 r.). Ponadto poinformowano zainteresowanego o możliwości wymiany stolarki okiennej we własnym zakresie po uzyskaniu od zarządcy budynku stosownych warunków.
Najemca, korzystając z lokalu, w dalszym ciągu zgłaszał brak komfortu korzystania z niego. Wskazywał na duże zapotrzebowanie na energię cieplną z uwagi na powierzchnię jednoszybowych witryn oraz drzwi starego typu, co wpływało na powstawanie dużych strat ciepła.
Najemca zgodnie z zasugerowaną wymianą stolarki we własnym zakresie zrobił rozeznanie w Kancelarii Sejmu w sprawie możliwości sfinansowania wymiany witryn i ewentualnie drzwi wejściowych w najmowanym lokalu. Uzyskał informację, iż nie może inwestować w obcy majątek środków uzyskiwanych z Kancelarii Sejmu na utrzymanie Biura, stąd nie będzie w stanie rozliczyć kosztów wymiany witryn oraz drzwi wejściowych we własnym zakresie.
Z uwagi na powyższe w wyniku porozumienia uzgodniono, że możliwe jest zastosowanie odstąpienia od dotychczasowych warunków umowy wynikających z uchwały Rady Miejskiej i ustalenie nowych warunków najmu zwiększających czynsz za lokal tak, aby w zakreślonym przez strony terminie nastąpiło pokrycie kosztów wymiany witryn i drzwi. MZN potraktował powyższe rozwiązanie jako inwestycję w mienie Gminy, która korzystnie wpłynie na wzrost wartości majątku Gminy, a zwrot poniesionych nakładów nastąpi w terminie do 3,5 roku.
Zgodnie ze skierowaniem nr GM.7151.33.2023 z dnia 4.12.2023 r. stawka czynszu ustalona na podstawie uchwały Rady Miejskiej na najem przedmiotowego lokalu użytkowego wynosiła 5,30 netto zł/m2 p.u. miesięcznie. Po uwzględnieniu kosztów wymiany witryny i drzwi zewnętrznych stawka została zwiększona o 11,02 zł netto/m2 p.u. miesięcznie. Powyższe znalazło odzwierciedlenie w aneksie nr 2/2024 z dnia 14.03.2024 do umowy najmu z dnia 4.12.2023 r., gdzie czynsz najmu został ustalony na kwotę 16,32 zł netto/m2 p.u. miesięcznie. W efekcie zwiększono planowane wpływy netto z czynszu w założonym okresie najmu z 10 551,24 zł do 32 489,86 zł, tj. o 21 938,61 zł.
Łączny koszt wymiany witryn i drzwi wejściowych do lokalu wyniósł 20 625,68 zł netto, na który składają się:
- Faktura nr: 00041/2024 z dnia 8.05.2024 dot. wymiany 3 kompletów okien wraz obróbkami tynkarskimi w lokalu na kwotę 15 747,63 zł netto,
- Faktura nr: 00042/2024 z dnia 8.05.2024 dot. wymiany drzwi wejściowych z obróbkami tynkarskimi w lokalu na kwotę 4 878,05 zł netto.
Podsumowując, witryny i drzwi zewnętrzne w lokalu użytkowym przy ul. Trybunalskiej 2 zostały wymienione przez MZN w ramach porozumienia dotyczącego ratalnej spłaty kosztów ww. robót przez najemcę lokalu w okresie trwania obecnej kadencji Sejmu, tj 3,5 roku od podpisania aneksu do umowy najmu. MZN nie administruje budynkiem przy ul. Trybunalskiej 2 w Świdnicy i nie posiada informacji o dacie ostatniej wymiany stolarki w budynku. Z posiadanych informacji witryny i drzwi, w które wyposażony był lokal użytkowy przy ul. Trybunalskiej 2 nie były wymieniane od kilkudziesięciu lat (najprawdopodobniej nie były one wymieniane od momentu oddania lokalu do użytkowania).
Argumentem, który dodatkowo został uwzględniony w trakcie podejmowania decyzji, jest lokalizacja lokalu, który usytuowany jest w ścisłym centrum miasta a decyzja współgra z prowadzoną od wielu lat rewitalizacją Świdnicy, na którą przedmiotowy obiekt środków konkursowych nie mógł uzyskać, bo nie jest zabytkiem. Dlatego sfinansowanie tego przez MZN przy założonym zwrocie nakładów uważamy za uzasadnione.
Łączenie opisywanych wyżej okoliczności z roztrząsanym przez media od 6 miesięcy tematem wymiany okien w lokalu mieszkalnym z czynszem socjalnym przy ul. ... w Świdnicy jest nieuprawnionym uproszczeniem, jeśli nie nadużyciem.
Zarówno warunki, jak i przesłanki podejmowania decyzji w obu ww. sytuacjach były odmienne.
Odwołując się do przesłanek ekonomicznych, należy stwierdzić, że oba działania były nieporównywalne. W przypadku lokalu użytkowego planowy zwrot poniesionych nakładów nastąpi w terminie około trzech lat.
W przypadku lokalu mieszkalnego obecny czynsz w wysokości około 65 zł miesięcznie nie zabezpiecza nawet pokrycia miesięcznych kosztów utrzymania części wspólnych nieruchomości ustalonych przez Wspólnotę Mieszkaniową działającą w budynku. Dlatego nie ma jakiejkolwiek zwrotu ewentualnych nakładów na wymianę stolarki okiennej w lokalu, które zgodnie z uzyskaną ofertą będą wynosić około 6 000 zł.
Porównując zakres korzystania przez zainteresowane strony z zasobu lokalowego Gminy, trzeba wskazać, że lokal przy ul. Trybunalskiej 2 już od dłuższego czasu wykorzystywany był na potrzeby działalności politycznej. Po zaprzestaniu w lokalu prowadzenia tam działalności gospodarczej usytuowało się tam biuro poselskie wówczas działającej samodzielnie partii Nowoczesna. Po ich rezygnacji z najmu zainteresowanie wynajmem zgłosił przedstawiciel innej partii, obecnie PIS, który korzysta z lokalu od 4 lat.
Natomiast najemczyni lokalu mieszkalnego objęła ww. lokal we wrześniu 2024 r. Wcześniej przez kilka miesięcy korzystała z projektu pn. „Świdnickie Jaskółki”. Zgodnie z założeniami tego projektu MOPS w Świdnicy gospodaruje 20 lokalami mieszkalnymi jako lokalami treningowymi z przeznaczeniem dla osób, które mają trudności z zapewnieniem sobie samodzielnie lokalu oraz dostosowaniem ich umiejętności do samodzielnego działania. Korzystanie z tego programu poprzedzone było wcześniejszymi zdarzeniami w życiu zainteresowanej. Na początku lat 2000 Najemczyni już korzystała z zasobu mieszkaniowego Gminy, najmując jeden z lokali. Lokal ten ostatecznie nabyła od Gminy na własność, korzystając przy tym z obowiązujących wówczas preferencji. Z nieznanych nam przyczyn zainteresowana lokal ten utraciła. I tu Gmina kolejny raz wsparła zainteresowaną w sposób opisany powyżej.
W toku 4 wizyt w lokalu przy ... mających miejsce przed podpisaniem umowy najmu najemczyni informowała, że jest zainteresowana jego najmem i nie zgłaszała uwag co do jego przydatności do zamieszkania. Następnie po miesiącu gospodarowania lokalem dokonała w nim samowolnych zmian, nie informując wynajmującego o zakresie podjętych prac. Natomiast podjęła samodzielnie albo przy pomocy innych osób starania, aby przerzucić odpowiedzialność za stan lokalu na MZN, utrzymując niezgodnie z prawdą, jakoby lokal został nieprawidłowo odnowiony i przygotowany do użytkowania. Po podpisaniu umowy prawie natychmiast wystąpiła z roszczeniami wobec administratora, zgłaszając swoje oczekiwania i angażując liczne instytucje takie, jak Prokuratura, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, Posła na Sejm z Platformy Obywatelskiej, Rzecznika Praw Obywatelskich, lokalne media i jedną z Radnych.
W efekcie prowadzonej od pięciu miesięcy kontroli przez ww. instytucje nie stwierdzono uchybień co do przeprowadzonego przez MZN remontu i sposobu udostępnienia i wyposażenia lokalu. Natomiast MZN zgodnie z oczekiwaniem Najemczyni uzyskał zgodę Wspólnoty na przeprowadzenie wymiany stolarki okiennej i usankcjonowanie wykonanej samowolnie wymiany stolarki drzwiowej. Jednocześnie uzyskaliśmy informację od najemczyni, że dokona ona wymiany okien przy współpracy z darczyńcami we własnym zakresie, na co wyraziliśmy zgodę pod warunkiem przestrzegania zaleceń i warunków określonych przez Wspólnotę Mieszkaniową. Jak rozumiemy, wcześniejsze zapewnienie o ostatecznym zadowoleniu z korzystania z lokalu, jak zaspokojeniu oczekiwań zainteresowanej, jest już nieaktualne. Pomimo tak zmiennych postaw najemczyni MZN nie twierdzi (i nigdy nie twierdził), że przedmiotowe okna nie zostałyby wymienione w kolejnych latach. Jednocześnie MZN zaznacza, że będzie to możliwe przede wszystkim po zrealizowaniu planowanej, kompleksowej wymianie stolarki okiennej w ramach realizacji projektów termomodernizacji budynków wchodzących w mieszkaniowy zasób Gminy a zlokalizowanych w budynkach w 100% należących do Gminy. Zaplanowana na lata 2025-26 liczba wymienionych okien to 879, z czego 460 w 2025 r. W ciągu dwu ostatnich lat wpłynęło 37 wniosków o wymianę stolarki, z czego wykonaliśmy 9. Do projektu wymiany przygotowujemy się od 2023 r.
Jak widać, zasady i doświadczenia współpracy MZN z najemcami w obu sytuacjach są odmienne.
Kolejna różnica to czas, w jakim miały miejsce oba zdarzenia. W czasie, gdy rozstrzygana była sprawa lokalu przy ul. Trybunalskiej 2 problem lokalu przy ul. ... jeszcze nie istniał.
Jeżeli chodzi o temperaturę panującą w lokalu przy ul. ..., która jest głównym argumentem w uzasadnianiu oczekiwań zainteresowanej lokatorki tego lokalu, to wyjaśniamy, że jest ona uzależniona wyłącznie od decyzji najemczyni. W dyspozycji najemczyni jest w kilka urządzeń grzejnych, których użycie zapewnia uzyskanie temperatury na pożądanym poziomie zgodnym z wymaganiami technicznymi dla lokali mieszkalnych. Wyłącznie do najemczyni należy decyzja o sposobie korzystania z tych urządzeń.
Ponadto informujemy, iż od 2024 r. prowadzony jest przez GMŚ program priorytetowy „Ciepłe Mieszkanie”, w którym oprócz środków na wymianę źródeł ciepła można również uzyskać dofinansowanie do wymiany okien. Program jest skierowany do osób fizycznych posiadających tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, znajdującego się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym. Każdy z najemców, jeżeli chce osiągnąć efekt oszczędnościowy, może włączyć się w ww. akcję i uzyskać środki na poprawę komfortu cieplnego mieszkania. Wysokość dotacji, jaką może otrzymać mieszkaniec, jest uzależniona od poziomu osiąganych dochodów."
- Szczegóły
- Kategoria: Odpowiedzi
Treść zapytania redakcji swidnica24.pl
"Dzień dobry,
zgłosił się do nas mieszkaniec ul. Przechodniej z interwencją ws. plagi szczurów. Jak opisał, podczas remontu podwórza przy ul. Teatralnej, to na Przechodniej zostały ustawione kubły na odpady dla mieszkańców kamienic z Teatralnej. Nagromadzenie odpadów, często wyrzucanych obok, a nie do pojemników, doprowadziło do pojawienia się dużej liczby szczurów, które nadal pozostają w tym miejscu, biegają po podwórku, a także wchodzą na klatkę schodową, nawet na najwyższe piętra.
Mieszkańcy interweniowali w MZN, ale - jak twierdzą, jedynym efektem było wywieszenie kartki z apelem, by śmieci wrzucać do pojemników.
Proszę o informację, jakie działania podjął MZN w tej sprawie? Czy została przeprowadzona kontrola wyspecjalizowanej firmy? Czy została wykonana dodatkowa deratyzacja albo czy jest planowana. Jeśli tak, to kiedy?
Pozdrawiam
Agnieszka Szymkiewicz
redaktor naczelna
Swidnica24.pl
Rynek 33/4 Świdnica
791 94 24 24
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript."
Odpowiedź Miejskiego Zarządu Nieruchomości w sprawie zapytania z dnia 3 października 2024 r. portalu swidnica24.pl, w sprawie występowania szczurów na ul. Przechodniej w Świdnicy
Dzień dobry, w odpowiedzi na zapytanie z dnia 3 października 2024 r. w sprawie zgłoszenia mieszkańca ul. Przechodniej dot. plagi szczurów informuję jak niżej.
W Świdnicy występowanie szczurów nie jest sytuacją odosobnioną. Oczywiście jest to stan ze wszech miar niepożądany, dlatego MZN prowadzi sukcesywnie działania deratyzacyjne i czynności mające ograniczyć ich występowanie na terenach administrowanych posesji. W okresach ich szczególnej aktywności tj. wiosną i jesienią zlecamy przeprowadzenie usług deratyzacji przez wyspecjalizowanych wykonawców . Oczywiście zasób obiektów administrowanych przez MZN stanowi jedynie ułamek nieruchomości na terenie miasta dlatego nierzetelne jest przypisywanie występowania gryzoni jedynie do nieruchomości zarządzanych przez MZN. Przy ul Przechodniej jest kilkanaście budynków w ścisłej zabudowie które administrowane są przez różne firmy. Przyczyną pojawienia się obecnie większej ilości gryzoni może być modernizacja terenu pomiędzy ul. Przechodnią i Teatralną oraz roboty przy ul Konopnickiej, które mogły wpłynąć na ich odnotowaną aktywność w miejscach gdzie nie prowadzi się robót.
Z naszych doświadczeń wynika, że prowadzenie przez MZN cyklicznych czynności deratyzacyjnych w sytuacji gdy w okolicy znajdują się inne nieruchomości, zwiększają swoją skuteczność gdy inni dysponenci nieruchomości również podejmują takie działania w tym samym czasie.
Jednak niezależnie od działań innych podmiotów będziemy dalej przeprowadzać cyklicznie czynności zarówno w wymienionych wyżej okresach . W sytuacjach zgłoszeń o pojawieniu się gryzoni w innych okresach będziemy również stosownie reagowali jak w dotychczasowej praktyce.
Jednocześnie informujemy, że w miesiącu wrześniu br. przy ul. Przechodniej zlecono już usługę deratyzacji co zostało wykonane w wyniku zgłoszenia jakie otrzymaliśmy od jednego z lokatorów. Mając na względzie uzyskanie pożądanego efektu, wykonawca zlecenia zobowiązany został do dokonywania bieżącej kontroli wraz z uzupełnianiem trutki w tej nieruchomości. Należy tutaj zaznaczyć, że działanie trutki wymaga czasu aby można było zaobserwować jej skuteczność.
- Szczegóły
- Kategoria: Odpowiedzi
Treść zapytania redakcji swidnica24.pl
"Dzień dobry,
proszę o udzielenie informacji, kto kontrolował przed podpisaniem umowy najmu stan techniczny mieszkania socjalnego przy ul. Żeromskiego 10a/6a w Świdnicy?
W mieszkaniu są popękane szyby w starych, skrzynkowych oknach, które nie zapewnią izolacji termicznej, sposób wykonania instalacji w kącie, wydzielonym na łazienkę, zagraża bezpieczeństwu i łazienka nie może być użytkowana - instalacja elektryczna została poprowadzona pod instalacją wodną (załączam zdjęcie), nie została wymieniona instalacja wc i nie sprawdzono szczelności rur - na podłodze z niewiadomego miejsca gromadzi się woda (załączam zdjęcie), ogrzewacz wody został powieszony na niestabilnych haczykach, przed malowaniem nie usunięto ze ścian grzyba, który po zaledwie miesiącu już wychodzi spod farby, nie sprawdzono, co jest pod linoleum na podłodze w pokoju, a były tam zagrzybione, mokre płyty pilśniowe, uginające się pod każdym krokiem, najmujący nie zabezpieczył bezpiecznego i ekonomicznego źródła ogrzewania - był jedynie piec konwekcyjny starego typu, w bardzo złym stanie, brudny i zniszczony, nie dający gwarancji bezpieczeństwa użytkowania (został zdemontowany i nie zabezpieczono żadnego innego źródła ogrzewania, w mieszkaniu jest 15 stopni Celsjusza), przez mieszkanie poprowadzono niezaizolowana rurę do wentylacji "łazienki". Podpisując umowę lokatorka nie była w stanie sprawdzić wszystkich nieprawidłowości, które uniemożliwiają normalne korzystanie z mieszkania. Najemczyni na własny koszt, mimo że jako osoba chora i samotna utrzymuje się wyłącznie z niewysokiej renty, wymieniła drzwi wejściowe, które były nieszczelne, i podłogę.
Zgodnie z ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego lokal socjalny musi nadawać się do zamieszkania ze względu na wyposażenie i stan techniczny. Instalacje powinny być poprowadzone zgodnie z prawem budowlanym. Mieszkanie musi być wyposażone w źródło ogrzewania.
Najemczyni została poinformowana, że jest to mieszkanie o obniżonym standardzie. Ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego nie wskazuje, co należy rozumieć przez lokal socjalny o obniżonym standardzie. Orzecznictwo wskazuje, że obniżony standard to nie „jakiekolwiek warunki”, ale warunki podstawowe, umożliwiające codzienną egzystencję, tj. dostęp do sanitariatu, bieżącej wody, światła dziennego, zapewnienie możliwości ogrzania lokalu przy prawidłowo działającej wentylacji.
Proszę o udzielenie informacji, jak na wstępie, oraz podanie terminów, kiedy zostaną wykonane niezbędne naprawy, zwłaszcza w zakresie instalacji elektrycznej i wodnej oraz w jaki sposób i kiedy zostanie zapewnione źródło ogrzewania."
Odpowiedź Miejskiego Zarządu Nieruchomości w sprawie zapytania z dnia 9 października 2024 r. portalu swidnica24.pl, w sprawie stanu technicznego mieszkania z czynszem socjalnym przy ul. Żeromskiego 10a/6a w Świdnicy
Lokal przy ul. Żeromskiego 10a/6a został odzyskany przez Miejski Zarząd Nieruchomości na przełomie I i II kwartału 2023 r. po długotrwałym najmie (ok. 40 lat). Przejęcie lokalu nastąpiło w ramach eksmisji przez komornika sądowego.
Poniżej prezentujemy zdjęcia z przejęcia w/w lokalu.
Bezpośrednio po odzyskaniu lokalu zostały przeprowadzone czynności związane z opróżnieniem lokalu oraz zabiegi higieniczne (dezynfekcja).
Następnie w drodze przeprowadzonego postępowania w formie zapytania ofertowego wyłoniony został wykonawca remontu lokalu. Całkowity koszt remontu lokalu wynosił 15 tysięcy zł brutto.
Stan lokalu po zakończeniu remontu przedstawiał się następująco:
Lokal spełniał wymagane standardy dla lokalu z czynszem socjalnym i nadawał się do zamieszkania.
Następnie w dniu 13 maja 2024 r. lokal został zgłoszony do Urzędu Miejskiego jako wolny i gotowy do zasiedlenia.
Skierowanie do zawarcia umowy najmu socjalnego dla najemczyni zostało sporządzone w dniu 29 sierpnia 2024 r. z określeniem, że najem jest na czas określony, tj. do dnia 31 sierpnia 2025 r.
Zgodnie z protokołem zdawczo-odbiorczym przekazania obecnej najemczyni lokalu przy ul. Żeromskiego 10a/6a przedmiotowy lokal składa się z jednego pokoju z aneksem kuchennym, łazienką z wc i wyposażony jest jak niżej:
-podłoga: wykładzina PCV,
- ściany i sufity: tynkowane, malowane,
- okna drewniane 2 szt., drzwi wejściowe 1 szt, drzwi wewnętrzne 1szt.,
- instalacja elektryczna: kompletna,
- instalacja wodna: doprowadzona,
- piec pokojowy akumulacyjny: na wniosek najemczyni piec został zabrany z lokalu przez MZN, najemczyni oświadczyła, iż zabezpieczy źródło ciepła we własnym zakresie,
- kuchenka elektryczna, płyta ceramiczna ,
- brodzik i bateria: kompletne,
- elektryczny podgrzewacz wody: 1 szt. w łazience,
- miska klozetowa z urządzeniem płuczącym: kompletne,
- zlewozmywak i bateria: kompletne.
W uwagach została dopisana informacja, iż w dniu przekazania kuchenka elektryczna nie była sprawna, prawdopodobnie z uwagi na wadę fabryczną – kuchenka była nowa. Wymiana na inną, nową kuchenkę nastąpiła niezwłocznie.
Klucze do lokalu zostały przekazane w dniu spisania protokołu, a protokół został podpisany przez najemczynię.
Należy tutaj zaznaczyć, iż przed podpisaniem umowy najmu lokalu pracownicy MZN czterokrotnie okazywali najemczyni lokal, kolejno w dniach: 25 czerwca 2024 r., 5 lipca 2024 r., 28 sierpnia 2024 r., 4 września 2024 r., w tym raz w obecności pracownika MOPS. W odczuciu pracowników MZN najemczyni była usatysfakcjonowana stanem okazywanego lokalu, ale miała rozważyć ewentualny najem z uwagi na stan drzwi wejściowych, które były starego typu (drewniane) i małą powierzchnię kuchni (aneks kuchenny).
Należy zaznaczyć, że przedmiotowy lokal jest lokalem mieszkalnym położonym na parterze o stosunkowo niewielkiej powierzchni, i mimo wyposażenia go we wszystkie niezbędne urządzenia dla stałego pobytu ludzi został wskazany do zasiedlenia jako lokal z czynszem socjalnym. Decyzja o przyjęciu w/w lokalu przez najemczynię i podpisaniu umowy najmu wynikała ze świadomego wyboru. Lokal spełniał wymagane standardy dla lokalu z czynszem socjalnym i nadawał się do zamieszkania. Stan lokalu po zakończeniu remontu przedstawiono na załączonych zdjęciach.
Najemczyni prosiła o informację dot. wymiany drzwi wejściowych we własnym zakresie. Pracownik MZN poinformował, że jest taka możliwość i wymaga uzyskania zgodny Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. Żeromskiego 10-10a. Najemczyni zwróciła się z zapytaniem o wskazanie wykonawcy, który mógłby wymienić przedmiotowe drzwi i z którym będzie mogła rozliczyć się osobiście. Wskazano wykonawcę, który przeprowadzał remont tego lokalu i znał jego stan.
MZN nie stawiał przeszkód w sprawie wymiany drzwi wejściowych przez najemczynię, chociaż w naszej ocenie lokal był właściwie wyposażony jako lokal o obniżonym standardzie (skierowanie wystawione na lokal z czynszem socjalnym).
W razie wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości co do stanu lokalu najemczyni mogła uzyskać bezpośrednio wyjaśnienia od wykonawcy remontu, który wykonywał roboty dodatkowe w lokalu.
Dotychczas najemczyni nie zgłaszała uwag co do stanu technicznego zajmowanego lokalu. Pierwszego zgłoszenia w tym zakresie najemczyni dokonała w dniu 10 października 2024 r. w formie pisemnej wraz z dokumentacją fotograficzną. Miało to miejsce dzień po zapytaniu otrzymanym z portalu swidnica24.pl w sprawie występujących nieprawidłowości w lokalu. Wcześniej z Wydziału Gospodarki Mieszkaniowej Urzędu Miejskiego zostaliśmy poinformowani o zgłoszonych problemach przez osoby trzecie, na co zareagowaliśmy umawiając się na dzień 10 października 2024 r. na wizję w lokalu przy ul. Żeromskiego. W międzyczasie dostaliśmy jeszcze informację z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego o zgłoszeniu najemczyni dot. występujących usterek w lokalu.
W trakcie wizji w przedmiotowym lokalu w dniu 10 października 2024 r. w obecności pracowników MZN oraz firmy wykonującej remont tego lokalu wykonawca robót został zobligowany do poprawek robót niewłaściwie wykonanych, które w dniu dokonywania odbioru prac przez administratora były niewidoczne (roboty zanikowe).
Dodatkowo w dniu 11 października 2024 r. wpłynęło pismo od najemczyni w sprawie zamiaru dokonania zmiany miejsca usytuowania aneksu kuchennego oraz montażu anteny satelitarnej. W tej sprawie niezwłocznie zostanie udzielona odpowiedź.
Zgłoszone wychłodzenie lokalu to efekt decyzji najemczyni lokalu. W trakcie przekazywania lokalu zażądała usunięcia pieca akumulacyjnego w który wyposażony był lokal twierdząc że zabezpieczy sobie inne źródło ciepła. Zostało to wpisane w protokół odbioru lokalu podpisany przez najemczynię. Dotychczasowy piec nie był nowy, ale był sprawny i spełniałby doskonale funkcję grzewczą. Obecnie powyższe urządzenie zostało wykorzystane w innym miejscu, stąd najemczyni po ww. wizycie w lokalu otrzymała tymczasowe grzejniki, które mają pomóc w utrzymaniu właściwej temperatury w lokalu. W najbliższym czasie lokal zostanie wyposażony w promienniki ciepła. W chwili przekazania lokalu do użytkowania w pomieszczeniach nie było śladów wilgoci, natomiast wilgoć mogła się pojawić przy sposobie eksploatacji przedmiotowego lokalu (nieogrzewanie oraz niewietrzenie mieszkania).
Ponadto pragniemy zaznaczyć, że podczas wizji przeprowadzonej w dniu 10 października 2024 r. nie miało miejsca jakiekolwiek zastraszanie najemczyni. Ponieważ Pani oficjalnie nie zgłosiła, że będzie wykonywała w lokalu prace remontowe stąd nie otrzymała od nas stosownej zgody wraz z określeniem warunków jej realizacji. Zgodnie z umową najmu najemca może wprowadzić w lokalu ulepszenia tylko za zgodą wynajmującego i na podstawie pisemnej umowy. Zatem podczas wizji najemczyni została poinformowana, że roboty wykonane w lokalu komunalnym bez formalnej zgody właściciela lokalu są traktowane jako prace samowolnie wykonane. Dlatego też ewentualne konsekwencje robót wykonanych przez najemcę bez uzgodnień obciążać będą wykonawcę tych prac.
W ramach wykonanych przez siebie prac najemczyni dokonała z naszego punktu widzenia dewastacji wyremontowanego przez nas lokalu, tzn. zniszczyła to co zostało wykonane w trakcie przeprowadzonego remontu. Materiały, których użyła do ponownego remontowania lokalu nie są przewidziane w standardzie wykonywanym w trakcie remontu pustostanów w zasobie mieszkaniowym gminy, tj. panele podłogowe wodoodporne HC Honig, drzwi Bastion 80. Oczywiście nie są zabronione ale wykonywane mogą być wyłącznie na rachunek użytkownika i po zawarciu porozumienia co do warunków wykonania takich prac. Pewnie jednym z warunków rozpatrzenia wykonania remontu byłoby w pierwszej kolejności wykonanie ogrzewania lokalu zgodnie z wcześniejszą deklaracją najemczyni.