WYMIANA OKIEN I DRZWI W LOKALU PRZY UL. TRYBUNALSKIEJ W ŚWIDNICY
- Szczegóły
- Kategoria: Odpowiedzi
W związku z opublikowaniem w dniu 2 kwietnia 2025 r. na stronie portalu swidnica.24.pl artykułu pt. "Na okna i drzwi dla posła Zyski MZN znalazł 20 tysięcy zł. Mieszkanka z socjalu musi radzić sobie sama" (https://swidnica24.pl/2025/04/na-okna-i-drzwi-dla-posla-zyski-mzn-znalazl-20-tysiecy-zl-mieszkanka-z-socjalu-musi-radzic-sobie-sama/), w którym redakcja swidnica.24.pl nie przedstawia wszystkich okoliczności związanych z w/w sprawą, Miejski Zarząd Nieruchomości poniżej przedstawia cały tekst odpowiedzi udzielonej redakcji przed dniem publikacji przedmiotowego artykułu. Lektura poniższego tekstu umożliwi obiektywną ocenę opisywanej sytuacji. Miejsca wykropkowane w tekście mają na celu uniemożliwienie identyfikacji lokalu, którego dotyczy artykuł.
"Najemca lokalu użytkowego przy ul. Trybunalskiej 2 w Świdnicy składał wniosek w sprawie wymiany przez MZN witryny w ww. lokalu w 2021 r. Jednak z uwagi na ograniczone środki, jakimi dysponowała jednostka, zakres zaplanowanych robót budowlanych i nieujęcie w planie finansowym środków na wymianę przedmiotowych witryn, administrator lokalu udzielił najemcy odpowiedzi odmownej (pismo nr NT.7021.2.166.2021 z dnia 21.10.2021 r.). Ponadto poinformowano zainteresowanego o możliwości wymiany stolarki okiennej we własnym zakresie po uzyskaniu od zarządcy budynku stosownych warunków.
Najemca, korzystając z lokalu, w dalszym ciągu zgłaszał brak komfortu korzystania z niego. Wskazywał na duże zapotrzebowanie na energię cieplną z uwagi na powierzchnię jednoszybowych witryn oraz drzwi starego typu, co wpływało na powstawanie dużych strat ciepła.
Najemca zgodnie z zasugerowaną wymianą stolarki we własnym zakresie zrobił rozeznanie w Kancelarii Sejmu w sprawie możliwości sfinansowania wymiany witryn i ewentualnie drzwi wejściowych w najmowanym lokalu. Uzyskał informację, iż nie może inwestować w obcy majątek środków uzyskiwanych z Kancelarii Sejmu na utrzymanie Biura, stąd nie będzie w stanie rozliczyć kosztów wymiany witryn oraz drzwi wejściowych we własnym zakresie.
Z uwagi na powyższe w wyniku porozumienia uzgodniono, że możliwe jest zastosowanie odstąpienia od dotychczasowych warunków umowy wynikających z uchwały Rady Miejskiej i ustalenie nowych warunków najmu zwiększających czynsz za lokal tak, aby w zakreślonym przez strony terminie nastąpiło pokrycie kosztów wymiany witryn i drzwi. MZN potraktował powyższe rozwiązanie jako inwestycję w mienie Gminy, która korzystnie wpłynie na wzrost wartości majątku Gminy, a zwrot poniesionych nakładów nastąpi w terminie do 3,5 roku.
Zgodnie ze skierowaniem nr GM.7151.33.2023 z dnia 4.12.2023 r. stawka czynszu ustalona na podstawie uchwały Rady Miejskiej na najem przedmiotowego lokalu użytkowego wynosiła 5,30 netto zł/m2 p.u. miesięcznie. Po uwzględnieniu kosztów wymiany witryny i drzwi zewnętrznych stawka została zwiększona o 11,02 zł netto/m2 p.u. miesięcznie. Powyższe znalazło odzwierciedlenie w aneksie nr 2/2024 z dnia 14.03.2024 do umowy najmu z dnia 4.12.2023 r., gdzie czynsz najmu został ustalony na kwotę 16,32 zł netto/m2 p.u. miesięcznie. W efekcie zwiększono planowane wpływy netto z czynszu w założonym okresie najmu z 10 551,24 zł do 32 489,86 zł, tj. o 21 938,61 zł.
Łączny koszt wymiany witryn i drzwi wejściowych do lokalu wyniósł 20 625,68 zł netto, na który składają się:
- Faktura nr: 00041/2024 z dnia 8.05.2024 dot. wymiany 3 kompletów okien wraz obróbkami tynkarskimi w lokalu na kwotę 15 747,63 zł netto,
- Faktura nr: 00042/2024 z dnia 8.05.2024 dot. wymiany drzwi wejściowych z obróbkami tynkarskimi w lokalu na kwotę 4 878,05 zł netto.
Podsumowując, witryny i drzwi zewnętrzne w lokalu użytkowym przy ul. Trybunalskiej 2 zostały wymienione przez MZN w ramach porozumienia dotyczącego ratalnej spłaty kosztów ww. robót przez najemcę lokalu w okresie trwania obecnej kadencji Sejmu, tj 3,5 roku od podpisania aneksu do umowy najmu. MZN nie administruje budynkiem przy ul. Trybunalskiej 2 w Świdnicy i nie posiada informacji o dacie ostatniej wymiany stolarki w budynku. Z posiadanych informacji witryny i drzwi, w które wyposażony był lokal użytkowy przy ul. Trybunalskiej 2 nie były wymieniane od kilkudziesięciu lat (najprawdopodobniej nie były one wymieniane od momentu oddania lokalu do użytkowania).
Argumentem, który dodatkowo został uwzględniony w trakcie podejmowania decyzji, jest lokalizacja lokalu, który usytuowany jest w ścisłym centrum miasta a decyzja współgra z prowadzoną od wielu lat rewitalizacją Świdnicy, na którą przedmiotowy obiekt środków konkursowych nie mógł uzyskać, bo nie jest zabytkiem. Dlatego sfinansowanie tego przez MZN przy założonym zwrocie nakładów uważamy za uzasadnione.
Łączenie opisywanych wyżej okoliczności z roztrząsanym przez media od 6 miesięcy tematem wymiany okien w lokalu mieszkalnym z czynszem socjalnym przy ul. ... w Świdnicy jest nieuprawnionym uproszczeniem, jeśli nie nadużyciem.
Zarówno warunki, jak i przesłanki podejmowania decyzji w obu ww. sytuacjach były odmienne.
Odwołując się do przesłanek ekonomicznych, należy stwierdzić, że oba działania były nieporównywalne. W przypadku lokalu użytkowego planowy zwrot poniesionych nakładów nastąpi w terminie około trzech lat.
W przypadku lokalu mieszkalnego obecny czynsz w wysokości około 65 zł miesięcznie nie zabezpiecza nawet pokrycia miesięcznych kosztów utrzymania części wspólnych nieruchomości ustalonych przez Wspólnotę Mieszkaniową działającą w budynku. Dlatego nie ma jakiejkolwiek zwrotu ewentualnych nakładów na wymianę stolarki okiennej w lokalu, które zgodnie z uzyskaną ofertą będą wynosić około 6 000 zł.
Porównując zakres korzystania przez zainteresowane strony z zasobu lokalowego Gminy, trzeba wskazać, że lokal przy ul. Trybunalskiej 2 już od dłuższego czasu wykorzystywany był na potrzeby działalności politycznej. Po zaprzestaniu w lokalu prowadzenia tam działalności gospodarczej usytuowało się tam biuro poselskie wówczas działającej samodzielnie partii Nowoczesna. Po ich rezygnacji z najmu zainteresowanie wynajmem zgłosił przedstawiciel innej partii, obecnie PIS, który korzysta z lokalu od 4 lat.
Natomiast najemczyni lokalu mieszkalnego objęła ww. lokal we wrześniu 2024 r. Wcześniej przez kilka miesięcy korzystała z projektu pn. „Świdnickie Jaskółki”. Zgodnie z założeniami tego projektu MOPS w Świdnicy gospodaruje 20 lokalami mieszkalnymi jako lokalami treningowymi z przeznaczeniem dla osób, które mają trudności z zapewnieniem sobie samodzielnie lokalu oraz dostosowaniem ich umiejętności do samodzielnego działania. Korzystanie z tego programu poprzedzone było wcześniejszymi zdarzeniami w życiu zainteresowanej. Na początku lat 2000 Najemczyni już korzystała z zasobu mieszkaniowego Gminy, najmując jeden z lokali. Lokal ten ostatecznie nabyła od Gminy na własność, korzystając przy tym z obowiązujących wówczas preferencji. Z nieznanych nam przyczyn zainteresowana lokal ten utraciła. I tu Gmina kolejny raz wsparła zainteresowaną w sposób opisany powyżej.
W toku 4 wizyt w lokalu przy ... mających miejsce przed podpisaniem umowy najmu najemczyni informowała, że jest zainteresowana jego najmem i nie zgłaszała uwag co do jego przydatności do zamieszkania. Następnie po miesiącu gospodarowania lokalem dokonała w nim samowolnych zmian, nie informując wynajmującego o zakresie podjętych prac. Natomiast podjęła samodzielnie albo przy pomocy innych osób starania, aby przerzucić odpowiedzialność za stan lokalu na MZN, utrzymując niezgodnie z prawdą, jakoby lokal został nieprawidłowo odnowiony i przygotowany do użytkowania. Po podpisaniu umowy prawie natychmiast wystąpiła z roszczeniami wobec administratora, zgłaszając swoje oczekiwania i angażując liczne instytucje takie, jak Prokuratura, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, Posła na Sejm z Platformy Obywatelskiej, Rzecznika Praw Obywatelskich, lokalne media i jedną z Radnych.
W efekcie prowadzonej od pięciu miesięcy kontroli przez ww. instytucje nie stwierdzono uchybień co do przeprowadzonego przez MZN remontu i sposobu udostępnienia i wyposażenia lokalu. Natomiast MZN zgodnie z oczekiwaniem Najemczyni uzyskał zgodę Wspólnoty na przeprowadzenie wymiany stolarki okiennej i usankcjonowanie wykonanej samowolnie wymiany stolarki drzwiowej. Jednocześnie uzyskaliśmy informację od najemczyni, że dokona ona wymiany okien przy współpracy z darczyńcami we własnym zakresie, na co wyraziliśmy zgodę pod warunkiem przestrzegania zaleceń i warunków określonych przez Wspólnotę Mieszkaniową. Jak rozumiemy, wcześniejsze zapewnienie o ostatecznym zadowoleniu z korzystania z lokalu, jak zaspokojeniu oczekiwań zainteresowanej, jest już nieaktualne. Pomimo tak zmiennych postaw najemczyni MZN nie twierdzi (i nigdy nie twierdził), że przedmiotowe okna nie zostałyby wymienione w kolejnych latach. Jednocześnie MZN zaznacza, że będzie to możliwe przede wszystkim po zrealizowaniu planowanej, kompleksowej wymianie stolarki okiennej w ramach realizacji projektów termomodernizacji budynków wchodzących w mieszkaniowy zasób Gminy a zlokalizowanych w budynkach w 100% należących do Gminy. Zaplanowana na lata 2025-26 liczba wymienionych okien to 879, z czego 460 w 2025 r. W ciągu dwu ostatnich lat wpłynęło 37 wniosków o wymianę stolarki, z czego wykonaliśmy 9. Do projektu wymiany przygotowujemy się od 2023 r.
Jak widać, zasady i doświadczenia współpracy MZN z najemcami w obu sytuacjach są odmienne.
Kolejna różnica to czas, w jakim miały miejsce oba zdarzenia. W czasie, gdy rozstrzygana była sprawa lokalu przy ul. Trybunalskiej 2 problem lokalu przy ul. ... jeszcze nie istniał.
Jeżeli chodzi o temperaturę panującą w lokalu przy ul. ..., która jest głównym argumentem w uzasadnianiu oczekiwań zainteresowanej lokatorki tego lokalu, to wyjaśniamy, że jest ona uzależniona wyłącznie od decyzji najemczyni. W dyspozycji najemczyni jest w kilka urządzeń grzejnych, których użycie zapewnia uzyskanie temperatury na pożądanym poziomie zgodnym z wymaganiami technicznymi dla lokali mieszkalnych. Wyłącznie do najemczyni należy decyzja o sposobie korzystania z tych urządzeń.
Ponadto informujemy, iż od 2024 r. prowadzony jest przez GMŚ program priorytetowy „Ciepłe Mieszkanie”, w którym oprócz środków na wymianę źródeł ciepła można również uzyskać dofinansowanie do wymiany okien. Program jest skierowany do osób fizycznych posiadających tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, znajdującego się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym. Każdy z najemców, jeżeli chce osiągnąć efekt oszczędnościowy, może włączyć się w ww. akcję i uzyskać środki na poprawę komfortu cieplnego mieszkania. Wysokość dotacji, jaką może otrzymać mieszkaniec, jest uzależniona od poziomu osiąganych dochodów."